Pàgina d'inici > Didàctica-debat > Competències contra l’utilitarisme?

Competències contra l’utilitarisme?

“Al contrari, la major part dels aprenentatges utilitaris, industrials, militars, esportius, no tenen gairebé mai un valor educatiu. La societat moderna, cada vegada més complexa, fa de l’home un treballador ultra-especialitzat, no tan sols en la indústria sinó també en l’esport, la música i la ciència mateixa; els seus aprenentatges són exactament el contrari d’una formació oberta i completa. L’home modern -instrument i fragment d’home-, diu Nietzsche: fragment en tant que instrument, eina especialitzada al servei de la producció.

Hi ha en tot això una situació d’ordre econòmic i polític que supera l’educador. Tanmateix aquesta permet a l’educador de prendre consciència a contrario del que distingeix un aprenentatge humà al servei de l’individu com a persona d’un aprenentatge purament tècnic al servei de la societat.

Aprenentatge humà és el que porta a formes de saber fer tals que permetin d’adquirir-ne moltíssimes altres, educant així la personalitat en el seu conjunt. En altres termes, termes molt deteriorats per l’abús, però als quals he intentat de tornar el llustre i el valor, un aprenentatge humà és aquell en què s’aprèn a aprendre i per això mateix a ser.”

Olivier Reboul Qu’est-ce qu’apprendre?, PUF, 1980

-Traduït a partir de l’edició italiana.

Anuncis
Categories:Didàctica-debat
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s